Verhalen
Op deze pagina persoonlijke verhalen, die de geschiedenis van individuele mensen dichter bij brengen.
Wat dat betreft moest ik denken aan wat Marjan Schwegman, scheidend directeur van het NIOD, in een interview in de Volkskrant (13.2.2016) opmerkt:
Wat dat betreft moest ik denken aan wat Marjan Schwegman, scheidend directeur van het NIOD, in een interview in de Volkskrant (13.2.2016) opmerkt:
Hoe kom je zeventig jaar na het einde van de oorlog nog aan nieuwe informatie?
'Merkwaardig genoeg komt er nu een golf nieuw materiaal van zolders en uit kelders. Kinderen en kleinkinderen komen het tegen in de huizen van ouders en grootouders en zijn zich ervan bewust dat het waarde heeft. We krijgen ook steeds meer dagboeken en ander materiaal dat meer inzicht biedt in het onderduiken.'
Nazaten van Mosis de Joode te Gasselte
Het onderzoek naar jouw voorouders en dan met name van je grootvader Jakob Valk was een leerzaam en boeiend onderzoek, omdat wij geconfronteerd werden met het reïntegratieproces van de Joden in Nederland. Uit het boek De Joodse Gemeente van Veendam-Wildervank, Muntendam en Meeden hebben we veel onderlinge relaties kunnen vastleggen. Met aanvullend onderzoek bleken in totaal 2938 personen uit die regio een onderlinge band te hebben. In dit boekje tref je een lijst aan van alle huwelijken die deze families hebben gesloten. In totaal gaat het om 1001 relaties.
De Familie Aussenberg
Parenteel Benjamin Behr
Het verhaal van Tante Buny
Henk van den Beukel
Genealogieën van een aantal Drentse Joodse families
Dat zijn de volgende families:
De Alteveerstraat en zijn bewoners in de jaren ’40 van de 20ste eeuw
Carl Polak (1896 1973), de enige overlevende in Beilen
Foppe Kooistra heeft zich in deze geschiedenis verdiept. Hij weet, dat er mensen zijn, die Carl na de oorlog in Beilen hebben zien lopen. Maar hij is benieuwd of er ook mensen zijn die hem meer kunnen vertellen over Carl Polak, bij wie en waar hij heeft gewoond tijdens en na de oorlog en meer om zijn verhaal te kunnen completeren.
Jozef van der Horst (Hoogeveen 1882 - 1942)
Zo ook toen Winnie de onderstaande gegevens in het personenbestand invoerde en ons daarvan deelgenoot maakte:
"Ik voeg net de gegevens toe van Jozef van der Horst, (Hoogeveen, 3 november 1882-Auschwitz, 7 september 1942.)
Opvallende gegevens.
Jozef was getrouwd met Roosje de Vries. Roosje is op 22 mei 1942 overleden te Amsterdam. Jozef komt op enig moment in Kamp Westerbork terecht. (al voor het overlijden van Roosje?)
Op 3 september 1942 trouwt hij daar met Margaretha Bartels, weduwe van Jozeph Slier. Een verstandshuwelijk? Proberen ze zo aan deportatie te ontkomen? Een grote liefde? Proberen ze zo samen de reis naar het oosten te maken?
4 dagen na de huwelijkssluiting worden Jozef en Margaretha in Auschwitz omgebracht."
Een intrigerende grafsteen in Veenhuizen

Die grafsteen is van Jetta Jacoba Bargebuhr (1809-1862), de vrouw van Izaak Nathan Nieuwied, onderwijzer, koster, ritueel slachter en voorganger van de synagoge in Veenhuizen. Zij overleed op 23 september 1862 te Veenhuizen.
De vertaalde Hebreeuwse tekst op de steen luidt:
"Hier is het graf van een gewaardeerde vrouw, een flinke vrouw, echtgenote van Ieziek Niewied, begraven met veel eer op de 2e dag Rosj Hasjanna (Nieuwjaar) 5623. Moge haar ziel gebundeld worden in de bundel des levens."
Die intrigerende steen vormde de aanleiding voor dit verhaal om wat meer van haar achtergrond uit te zoeken en ook waarom haar man niet ook daar is begraven.
Bij het zoeken naar die achtergrond werd ik echter meegezogen in de geschiedenis van de Joden in Ostfriesland (dat in de Franse tijd zelfs nog even bij Nederland hoorde) voor en tijdens de oorlog, waardoor nu de volgende lijnen opdoemden:
1. De familie van Jetta Jacoba Bargebuhr
2. De Joodse gemeente en begraafplaats in Veenhuizen
3. De Joodse geschiedenis van Ostfriesland, incl het Waddeneiland Norderney
4. De plaatsen Norden van Jitta’s familie en Bargebuhr als herkomst van haar familienaam (en ook van de NLse familienaam Bargeboer)
"De laatste groeten"...
Bij mijn buren hangt in de hal van hun woning een lijstje met daarin een geschreven brief. Vaak liep ik daar achteloos aan voorbij. Tot ik van Henk & Roelie Zwiers het verhaal kreeg te horen achter deze brief, gericht aan de ouders van Roelie. Afkomstig van een Joodse familie uit Gieterveen, geschreven op de dag voordat ze vanuit Westerbork op transport werden gezet naar Auschwitz.
De brief is kort, maar bevat een zeer dramatische zinsnede: ‘...de beste en laatste groeten...’
Het gehele verhaal (incl de moeilijk leesbare tekst) is te lezen op http://www.geheugenvangieten.nl/persnot_scholing_2.html
![]() |
![]() |
Joodse families in Gees
Familie Simons, de laatste Joodse familie die in Gees woonde
Mozes, al snel bekend als jeuden Simons en in het dorp ook wel Moos de jeude genoemd, kwam oorspronkelijk uit Twente, waar hij in 1833 te Ootmarsum werd geboren.
Op één van zijn reizen kwam hij in Gees terecht bij de joodse familie Soosman, die daar in het 'jeudenhoessien' woonde aan de Oude Steeg.
Dit verhaal uit het blad 'Klenckerheugte' over de familie Simons uit Gees is van de hand van Jan Pier Cleveringa. Hij schreef ook het boekje "Soosman en Simons, de geschiedenis van twee joodse families in Gees", dat nog steeds verkrijgbaar is in het TIP kantoor in Gees.
Suze Zilverberg uit Dalen
Dat waren het gezin van Hartog Zilverberg, 3 gezinnen Bierman en het gezin Ten Brink.
Van al deze mensen heeft Suze Zilverberg als enige op wonderbaarlijke manier de oorlog overleefd. Dan is zij moederziel alleen, want niet alleen haar beide ouders, broer en zus, maar ook van al haar 25 ooms, tantes, neven en nichten blijkt niemand meer in leven.
Uit Nieuwsbrief 54 van juli 2015 van de Stichting Aold Daol'n konden wij bijgaand verhaal over haar leven plaatsen.
Op de site van de Joodse Begraafplaats Assen hebben wij overigens een video met een interview staan met Suzanne Bolt-Zilverberg.
Suzanne overleed op 15 februari 2017 op 93-jarige leeftijd, waar bijgaand artikel in De Verdieping in Trouw van 27 maart 2017 aandacht besteedde.
Bierman, een joodse slagersfamilie uit Coevorden
Een artikel van Jan Brinks
Toen de joodse koopman in manufacturen, David Meijer van der Vegt (*1793 Sleen), in 1847 stierf was dit de aanleiding tot een reeks ingrijpende gebeurtenissen in de familie Bierman, die in 1942 abrupt eindigde door een razzia van de Duitse bezetter.
HET JOODSE WERKKAMP DE FLEDDERS
Inleiding
Op 10 juli 1942 wordt een groep van ongeveer 850 joodse mannen – in de leeftijdscategorie van 18 tot 65 jaar - uit de stad en provincie Groningen weggevoerd naar werkkampen in Overijssel en Drenthe. Liefst 120 van hen worden ondergebracht in kamp De Fledders in de gemeente Norg. Voor de Duitsers zijn het echter geen werkkampen, maar wachtkamers voor verder transport naar de vernietigingskampen.
Unieke film van Joodse bruiloft (1939) duikt op bij Fries Film Archief

Yvette en André Boers brachten een dvd met beelden van de trouwfilm van hun ouders uit 1939. De film toont een indringend beeld van Joods leven in Leeuwarden vlak voor de Tweede Wereldoorlog en bevat bijzondere beelden van de Joodse huwelijksliturgie in de Leeuwarder synagoge, met opperrabbijn A.S. Levisson in functie.
Barend Boers en Mimi Dwinger trouwen op 18 april 1939 in Leeuwarden. Drie jaar later vluchten ze vanuit Amsterdam via Lyon, de Pyreneeën en Spanje naar Engeland. Ze worden overgebracht naar een Joods vluchtelingenkamp op Jamaica. Het is een barre en levensgevaarlijke vlucht uit Europa, met gevangenschappen in Frankrijk en Spanje.
Panische angst deed Nardus Cohen en Flora Zeehandelaar besluiten tot zelfmoord

Op 17 mei besloten zij gezamenlijk, klaarblijkelijk de dreiging voelend die joden te wachten staat, zichzelf te doden. Ze werden begraven op de joodse begraafplaats in Muiderberg, voorzien van een gezamenlijke steen. Daarop staat eufemistisch: “Overleden bevonden 17 mei 1940”. Nardus is 61 jaar geworden, Flora 55.
Zij waren niet de enigen die de nazi’s vreesden, in Nederland niet, en binnen de familie niet.
Een dag eerder, op 16 mei, benamen in Wassenaar Emma Zeehandelaar (een tante van Flora), haar twee zonen, haar moeder en haar aanstaande man tevens zwager, zich het leven. Wat zij daar als bewoners van Eindhoven deden, kan worden uitgelegd dankzij een hartverscheurende afscheidsbrief die één van hen schreef, Jacob Sack.
Dansen op een slap koord

Op het portal WO2 over de Tweede Wereldoorlog met lesmateriaal, bronnen, digitale tentoonstellingen en activiteiten in het land staat een bijzonder artikel over de moraliteit van politie agenten, marechaussees en militairen.
De titel "Dansen op een slap koord" geeft al aan, dat de militair historicus Christ Klap op een genuanceerdere manier probeert te kijken naar de moeilijke situaties waarin deze beroepsgroepen soms makkelijk als 'fout' worden veroordeeld, of het nu om Westerbork gaat, de Tweede Wereldoorlog in het algemeen, Srebrenica of andere situaties waarin het op persoonlijk stelling nemen aankomt.
Den Haag, 21 november 1942. Na oprichting van de Kameraadschapsbond der Nederlandsche Politie neemt bondsleider Majoor de Boer de gelukwensen van SS-Gruppenführer und Polizeileiter Hanns Albin Rauter in ontvangst. Uiterst links staat secretaris-generaal van het departement van Justitie, prof. dr. J.J. Schrieke.
Foto: Nationaal Archief/Collectie Spaarnestad/J. Borrius
Jacob Magnus, 1919 - 1944
in 1944 omgekomen in het concentratiekamp Schwarzheide
Dankzij het speurwerk van Klaas Timmer te Gieten 1) weten we nu, dat de Joodse Assenaar in de Mei-oorlog van 1940 meestreed voor de vrijheid van ons vaderland. Jacob (Jaap) werd geboren op 6 maart 1919 te Assen. Hij was de oudste zoon van David Magnus en Henriette Heilbronn, en woonde bij zijn ouders aan de Rolderstraat 54. Van beroep was hij, net als zijn vader, paardenslager. Evenals zijn broer Heiman was hij lid van de Asser voetbalvereniging Achilles 1894. Hij diende als soldaat bij het legeronderdeel 2-1 GB. Reeds op de eerste dag van de Mei-oorlog werd hij gevangen genomen bij Holsloot in Drenthe. Klaas Timmer schrijft:
Het verhaal van de Chanoekia

“Goedemiddag,
Weet eerlijk gezegd niet of ik naar u toe moet mailen maar zou graag iets willen vertellen.
Misschien dat iemand contact met mij op kan nemen?? Ik heb een chanoekia helaas ontbreken 2 onderdelen.
Het is van koper best wel groot en zwaar..
Het verhaal hier omtrent zou ik graag per telefoon willen vertellen”
Hierna volgt het aandoenlijke verhaal.
Schroom dus niet om contact met ons op te nemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. wanneer hierover aanknopingspunten in uw herinnering boven komen.
Schroom dus niet om contact met ons op te nemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. wanneer hierover aanknopingspunten in uw herinnering boven komen.
De Archieven in Bad Arolsen
Er staan 13 miljoen documenten in! U kunt op onze website namen van slachtoffers van het Nationaal Socialisme opzoeken. Maar let wel: dat is geen volledige speurtocht, want lang nog niet alle documenten zijn toegankelijk in het online doorzoekbare Arolsen Archief.
UNESCO Wereld-Documentenerfgoed
In Bad Arolsen in Hessen bevindt zich ’s werelds grootste Archief van de slachtoffers en overlevenden van het Nationaalsocialistische regime: UNESCO Wereld-Documentenerfgoed, dat nog steeds weinig bekend is. Onze Tijdlijn naar de Geschiedenis biedt interessante informatie.
#StolenMemory
Persoonlijke dingen van Concentratiekamp gevangenen: Vanaf 2016 is er de Campagne #StolenMemory. Met steun van vrijwilligers zoeken we naar nabestaanden van de slachtoffers Nationaalsocialisme. Want die dingen worden bij ons alleen bewaard, zij horen niet in het archief.
Arolse Archieven
International Center on Nazi Persecution
Große Allee 5-9
34454 Bad Arolsen
Deutschland
T +49 5691 629-0 F +49 5691 629-501
https://arolsen-archives.org/
Floriane Azoulay, directeur van het kort na het einde van de oorlog als International Tracing Service (ITS) opgerichte Instituut. De Mensenrechtenexpert uit Frankrijk werd in 2016 bij de Internationale Tentoonstelling van het Arolsen Archief (IA) tot directeur van het instituut benoemd. Steffen Baumheier is vanaf 2017 plaatsvervangend directeur.
De Internationale Tentoonstelling
Regeringsvertegenwoordigers van de elf lidstaten geven vorm aan de Internationale Ausstellung (IA), die het werk van het Arolsen Archief in de geest van de destijds vervolgden bestuurt. Het IA stelt sinds de overeenkomst van Bonn van 1955 het kader vast voor het werk van het instituut. Ieder jaar benoemt een andere lidstaat de voorzitter – momenteel de Engelse Lord Eric Pickles.
De IA bestaat uit de regeringsvertegenwoordigers van de volgende landen:
- België
- Frankrijk
- Bondsrepubliek Duitsland
- Griekenland
- Israël
- Italië
- Luxemburg
- Nederland
- Polen
- Verenigd Koninkrijk
- Verenigde Staten van Amerika

Position Statement, Internationale Tentoonstelling 2017

Horloges en sieraden, trouwringen en documenten, brieven en foto’s: In de Concentratiekampen namen de Nazi’s de mensen hun persoonlijke bezittingen af.
Het Arolse Archief bewaart nog bijna 3.000 persoonlijke bezittingen van voormalige KZ-gevangenen tot hun teruggave aan de families.
Door de in 2016 gestarte Campagne #StolenMemory konden al enige honderden families gevonden worden, vaak met hulp van vrijwilligers, die in verschillende landen onderzoek doen.
De persoonlijke bezittingen zijn van Nazi-achtervolgden uit meer dan 30 landen, overwegend uit Polen, Duitsland en de voormalige Sovjet Unie. Dat betreft verscheidene categorieën gevangenen: „politieke“ gevangenen, Joden, (een weinig) Sinti, zogenaamde „Berufsverbrecher“ en „Asocialen“. Het ging echter vooral om dwangarbeidsters en dwangarbeiders uit Oost Europa.
De meeste persoonlijke bezittingen zijn afkomstig uit KZ Neuengamme bij Hamburg, een kleiner aantal ook uit het KZ Dachau. Daarnaast zijn er bezittingen van gevangenen van de Gestapo Hamburg, uit het KZ Natzweiler en Bergen-Belsen alsook ondermeer uit de doorgangskampen Amersfoort en Compiègne. Meer over de verhalen van die zogenoemde ‘Dingen’ en hoe die in het Arolse Archief terechtkwamen, vindt u op de sub-pagina „Blik op de verzameling“.
Voor de families zijn de behouden gebleven bezittingen van onschatbare waarde. Ze maken de herinneringen en het aandenken tastbaar, want vaak zijn ze het laatste spoor van de Nazi slachtoffers. Hoe en waar ze stierven is slechts zelden bekend. Maar ook voor familieleden van de overlevenden zijn de bezittingen belangrijk, en helemaal wanneer de mensen niet over hun concentratiekamp ervaring konden of wilden praten.
Wanneer zulke bezittingen na tientallen jaren als uit het niets opduiken, is dat voor de betrokkenen een bijzonder moment. De objecten lijken puzzelstukjes, waarmee zelfs misschien gaten in een geschiedenis opgevuld kunnen worden. Foto’s en documenten getuigen van het onbezorgde leven voor de vervolging. Sieraden als horloges zijn de generaties van de kinderen soms zelfs nog van vroeger bekend en vertrouwd.
De enige foto uit de kindertijd

Hulp uit vele landen
Direct bij de start van de Campagne #StolenMemory eind 2016, kwam er een golf van bereidvaardigheid om te helpen met zoeken naar betrokkenen van de Nazi slachtoffers op gang. Via Social Media en online zetten van archiefbestanden (adresboeken in stadsarchieven, etc) ontstaan er tegenwoordig meer mogelijkheden om actief te zoeken dan vroeger. Vrijwilligers uit vele landen, waaronder Polen, Nederland, Nieuw Zeeland, Frankrijk en Spanje ondersteunen de Arolse Archieven – deels met behulpzame tips tot aan het zoeken naar plaatsen. Journalisten berichten bovendien over de Campagne en maken namen en foto’s openbaar. Dat leidt ertoe dat families zich aanmelden. Ook nationale Rode Kruis organisaties helpen mee.